. Ma Ervin napja van.
Törvényen kívül az Idősek Klubjában
2014-04-22 10:10:58
Törvényen kívül az Idősek Klubjában

Törvényen kívül az Idősek Klubjában

Hallottam a médiában, hogy az emberi jogok védelmének betartása mindenkire nézve kötelező. Én egyből arra gondoltam, hogy ez a jog mindenkire érvényes, kivéve Gyöngyösön az Idősek Klubjában rám. Természetesen felmerülhet minden olvasóban a gondolat, hogy miért érzem ezt így?
 
Feleségem és én a Gyöngyös Körzete Kistérség Többcélú Társulás fenntartásában és a Kistérségi Humán Szolgáltató Központ keretein belül üzemelő Gyöngyös Visonta út 2. sz. alatti Idősek Klubjának tagjai vagyunk. A szociális törvényben meghatározott nappali ellátásban és szociális étkezésben részesülök rászorultság, valamint egyéb orvosilag igazolt jogon. Ez számomra nem ingyenes, meghatározott térítési díjat fizetek az étkezésért és külön a nappali ellátásért. Ez utóbbiról meg kell említeni, hogy talán öt helyen van ilyen lehetőség Magyarországon.
 
Amikor állapotom és helyzetem miatt az Idősek Klubjába jelentkeztem, azt hittem, hogy a béke és a nyugalom szigetére fogok kerülni. Az intézménnyel kötött ellátási-szolgáltatási szerződés kötésével azt hittem, keletkeztek olyan jogaim, melyek a leírtakban foglaltak betartását számomra biztosítják. Sajnos ez nem így történt. 
 
Két klubtag rendszeresen gondoskodik az ellenkezőjéről viselkedésével, megnyilvánulásaival. Kiabálva társalognak, folyamatosan provokálják a megszólítottakat válaszért, mosdatlan és csúnya szóhasználatuk gyakorlatilag mindenkit megbotránkoztat. A klubtagok nagy része idős korú, s nem mernek konfrontálódni a 20-25 évvel fiatalabb randalírozókkal. Félnek attól, hogy a hangadók a szájukra veszik és kibeszélik őket, illetve egyéb fizikai-pszichikai atrocitásoktól. Különösen félnek, mert az alpolgármestert és az intézményvezetőt, intézményvezető-helyettest bizalmasan, keresztnevükön emlegetik, mint akiket „lehívnak és majd ők rendet csinálnak közöttünk”.
 
A fentiekből adódóan megítélésem szerint kontrollálhatatlanul, következmények nélkül sérült az alapvető jogom, a szociális törvényben biztosított jogom, valamint a házirendben lefektetett együttélési normatívákban foglaltak: testi, lelki, szellemi, fizikai létem, egészségem került veszélybe. Hiába fordultam az ügyekben az illetékesekhez, egyáltalán nem akartak fellépni az általunk jogsértésnek tartott problémáink megoldása érdekében.
 
Nem kívánom untatni a tisztelt olvasót, azonban úgy érzem, hogy néhány kiragadott példát vázlatosan be kell mutatnom annak figyelembevételével, hogy ne járassam le az Idősek Klubját. Szerintem jogaimat sértő magatartások: az ételt minősítve az ebédet földhöz vágják, verbális agresszió és fizikai atrocitások, fenyegetések több klubtaggal szemben, erőfölényre való törekedés a klubtagsággal szemben, a felsőbb szintű vezetőkkel való jó kapcsolatból adódó hatalommal való megtorlással fenyegetés, káromkodás és durva, megalázó szavak használata.
 
Teljesen nyilvánvaló számomra, hogy a fideszes többségű városvezetés, a fenntartó - egyben Gyöngyös polgármestere -, és az üzemeltető, egyben az intézményvezető velem szemben negatív diszkriminációt alkalmaz, ahogyan panaszaimat kezelik. Ennek oka, hogy korábban én több hivatalos szervnek megküldött panasszal és bejelentéssel, alátámasztott kritikával illettem őket, amit akkor egy fél évig elhúzódó kivizsgálás követett, mely nekem adott igazat.
 
Tehetetlen dühükben személyiségi jogaimat és alapvető jogaimat megsértve jártak el, amiről az ombudsman és az adatvédelmi biztos írásos állásfoglalásban is nekem adott igazat.
 
Az elmúlt 4 év alatt több alkalommal fedeztem fel, hogy a fideszes többségű városvezetés, valamint a Polgári Unió által irányított önkormányzat törvény és jogellenesen hozott meg döntéseket, amit jeleztem a Heves Megyei Kormányhivatalnak, amely törvényességi felülvizsgálat alapján nekem adott igazat, s ezért a döntéseket vissza kellett vonnia, majd új döntéseket kellett hoznia a képviselőtestületnek.
 
Az önkormányzat kicsinyes bosszúja keretében minden oda benyújtott kérelmünket, személyes adatainkkal együtt egy az egyben feltett az internetre. Ezzel kapcsolatosan az adatvédelmi biztos állásfoglalásban nekünk adott igazat, amit bírósági eljárás is követett, ahol hivatalosan megállapították: az önkormányzat feleségem személyiségi jogait 17, az enyémeket 18 alkalommal sértette meg. A bírósági eljárást még egy bocsánatkérés sem követte a városvezetéstől, vagy a Polgári Uniótól.
 
Arra gondoltam, hogy a megkötött szolgáltatási-ellátási szerződés alapján szerzett jogaim megsértését nem tűröm el, és a szociális törvényben foglalt panaszút betartásával írásos panaszt nyújtok be az üzemeltető igazgatójához, egyben az intézményvezetőhöz. Először még volt olyan is, amelyre válaszolt, utóbb azonban már nem is reagált a panaszoltakra, majd később úgy vizsgálta ki egyik panaszomat, hogy sem a sértetteket, sem a tanúkat nem hallgatta meg!
 
Eredménytelenség után szintén írásos panaszt nyújtottam be a fenntartóhoz, tehát a polgármesterhez. Arra sem méltatott, hogy válaszoljon, természetesen az abban foglaltakat sem vizsgálta. Ez nem ért váratlanul, mert a polgármesternek én az elmúlt 4 évben csak gondot, problémát jelentek az Idősek Klubjában a korábban leírtak miatt, aminek az a következménye, hogy egyetlen alkalommal sem tisztelte meg az időseket azzal, hogy személyesen megjelenjen az Idősek Klubjában. Olyan apróságról nem is szólok, hogy a fenntartó nevében eljárva még a legalapvetőbb klubtagságra vonatkozó hivatalos iratot, a házirendet sem írta alá.
 
Ekkor gondoltam arra, hogy tulajdonképpen alapvető jogaim sérültek és ezért fordultam írásban az Alapvető Jogok Országgyűlési Biztosához - ám kiderült; ezt is hiába tettem. Az ombudsman paragrafusokkal indokoltan közölte, hogy nincs sem jogköre, sem hatásköre vizsgálatot indítani sem a Gyöngyös Körzete Kistérség Többcélú Társulás Társulási Tanácsa, sem a Kistérségi Humán Szolgáltató Központ ellen. Erre kizárólag az Országos Betegjogi, Diákjogi, Gyermekjogi, Ellátott jogi és Dokumentációs Központ jogosult - amivel sajnos visszakerültem a kiinduláshoz.
 
Kezdettől fogva hiába vettem igénybe az OBDK Heves Megyei Ellátott jogi Képviselő szakmai segítségét; egyszerűen félrevezették, félretájékoztattak, vagy nem is válaszoltak az általam hivatalosan tett felvetésekre - gyakorlatilag semmibe vettek.
 
Felvetődött, hogy amennyiben a Heves Megyei Kormányhivatal Törvényességi-Ellenőrzési Főosztálya illetékes volt az önkormányzat tevékenységét vizsgálni, joga és hatásköre van a jelen esetben is, ezért oda is megírtam panaszaimat. Ismét abba a jogi falba ütköztem, mely szerint ennek a hivatalos szervnek sincs joga és hatásköre vizsgálni panaszom.
 
Egy gondolatként felvetődött, hogy a jogalkalmazó szociális államtitkárságnak joga van az általa felügyelt szervezetek törvényességi-ellenőrzési vizsgálatára, ezért ide is megírtam panaszos levelemet. Az államtitkárság nagyon udvariasan elutasított, mondván: az általam megnevezett szervezetek törvényességi vizsgálatára kizárólag az OBDK jogosult, amivel ismét oda értem, ahonnan elindultam.
 
Elkeseredésemben arra gondoltam, már csak a törvényesség ellenőrzése segíthet az erre illetékes ügyészség által, ezért panaszaimat benyújtottam a Gyöngyös Városi Ügyészségnek. Azt gondoltam, a vizsgálathoz még helyben is van, valamint a panaszolt szervezetek gyöngyösi székhelyűek. Ezúttal benyújtott panaszaimat azzal az indokkal utasították el, miszerint az általam leírtak nem valósítanak meg bűncselekményt, sem annak gyanúját, aminek az okán mellőzik a vizsgálatot.
 
Gondoltam, mivel a működési engedélyt az Idősek Klubja számára a Heves Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatala adta ki, a Heves Megyei Főügyészség köteles annak tevékenységét vizsgálni, ezért ide is megírtam panaszomat. Ismét hiába tettem - a többi panaszhelyekre való levelezésemre eltöltött idővel kifutottam egy olyan jogvesztő határidőből, amit az általam panaszoltak nagyon jól tudtak - hiszen ezért halogatták a tevékenységüket a tárgyban.
 
A kétharmados többséggel kormányzó Fidesz-kormány időközben megváltoztatta ezt, megszüntette az Ügyészség Törvényességi Felülvizsgálati-Ellenőrzési lehetőségét, melyet közöltek is:
„A Kormány 2013. december 01. napjától hatályos 369/2013./X.24./ Korm. rendelete 3.§.-ában, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló - többször módosított - 1993. évi III. törvény alkalmazása során a működést ellenőrző szervnek, szociális hatóságnak, a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságnak a szociális és gyámhivatalt jelölte ki.”
 
Panaszomat - az eltelt idő miatt már ellehetetlenülve - benyújtottam a Heves Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatalának, amely - számomra nem meglepően - nem vette érdemben figyelembe azokat. Úgy vizsgálta ki a panaszomat, hogy meg sem hallgattak senkit, csak az üzemeltető és a fenntartó által leírtakat akceptálta.
 
Ekkor gondoltam arra, hogy a jogalkotóhoz fordulok és panaszaimat megírtam legfelsőbb döntési szintre, az Emberi Erőforrás Minisztériumának - amely nagyon érdekes módon megértette az általam leírtakat és egyértelműen megválaszolta azokat:
"A panaszok, melyekről megkeresése szól a közösségi együttélés szabályainak betartásával kapcsolatosak. Az idősek nappali intézménye az egyén által önként választható szociális szolgáltatás - ahogy az összes többi szolgáltatás is - jogszabályi iránymutatás kizárólag a működtetésre és az igény szerint nyújtandó szolgáltatásokra van. Éppen ezért nem található olyan felügyeleti szerv, mely jogszabálysértés nélkül indít panaszvizsgálatot. Azt, hogy az intézmény igénybe vevői egymással hogyan viselkednek, mennyire empatikusak, türelmesek, toleránsak, kizárólag az emberi viselkedés normái határozzák meg. A helyi közösség konfliktusait az intézmény dolgozói a szociális munka eszközeivel kezelik, többet nem tehetnek."
 
AZAZ: Gyöngyös Körzete Kistérség Többcélú Társulás Társulási Tanácsa, mint Fenntartó és a Kistérségi Humán Szolgáltató Központ, mint Üzemeltető tevékenységét kizárólagosan csak a Heves Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatal vizsgálhatja.
 
Ráadásul a nevezettek úgy tevékenykedhetnek, hogy akár az ügyészség, akár a bíróság csak bűncselekmény gyanúja vagy megvalósulása, illetve panaszos feljelentése alapján vizsgálhatja vagy ellenőrizheti. Ez pedig magában rejti a bukásom megvalósulását, hiszen mint korábban írtam: az általam panaszoltakat jogilag nem szankcionálja semmi. Ebből következően jogi eljárásnak sincs sem alapja, sem helye, ezért nem találtam olyan ügyvédet aki fel mert volna lépni...
 
Gyakorlatilag a fenntartó és az üzemeltető tevékenysége és munkája jogilag törvényen felül és kívül áll.
 
Több hivatalos szerv és hatóság nyíltan le merte írni, hogy a velem történtek miatt inkább vegyem igénybe Gyöngyösön más szolgáltató által biztosított szociális alapellátást! Ez teljesen összecseng intézményvezető által írásban is rögzítettekkel: amennyiben panaszaim vannak, a szociális szolgáltatásokat nem kötelező az Idősek Klubjában igénybe venni, illetve ő adta ki direktíváját az általam benyújtott panaszok miatt írásban: tanúsítsak megértést és legyek toleráns mind az intézményegység dolgozóival, mind az Idősek Klubja tagjaival. Ez azt jelenti, hogy amennyiben panaszom van, vegyem igénybe máshol a szolgáltatást, ellenkező esetben nekem kell mindent eltűrnöm.
 
Az Idősek Klubja tagjai közül a legtöbben koruk és egészségi állapotuk miatt legfeljebb csak csendesen drukkolni mertek fellépésemért, nyíltan azonban nem mertek és mernek megnyilvánulni a problémákkal kapcsolatosan. Nem akarnak és mernek dacolni sem a vezetéssel, sem a hangadókkal inkább rezignáltam töltik idejüket a Klubban.
 
Végkövetkeztetés: ENGEM GYÖNGYÖSÖN a Visonta úti Idősek Klubjában NEM ILLETNEK MEG A VILÁGON MINDENKI MÁST MEGILLETŐ EMBERI JOGOK. Igaz, ez a jog rögzítve van az egész világon érvényes ENSZ Emberi Jogi Chartában, de itt, Gyöngyösön nem érvényes: EGÉSZ EGYSZERŰEN TÖRVÉNYEN KÍVÜLI VAGYOK.
 
Ezek után lehet bármiféle szép, hangzatos, tartalmas rendezvényt és megmozdulást szervezni, rendezni Gyöngyösön, a Visonta úti Idősek Klubjában, melyről nagyon szívesen küldök ismertetést a médiába, csak az jut eszembe, mit tehetnek velem szemben? Ezért megpróbálok beleolvadni a környezetembe, még a velem szemben korábban negatívan fellépőkkel is igyekszem elfogadóan viselkedni, mert így talán a további atrocitásnak elejét tudom venni.
 
Ez nem jelenti azt, hogy a véleményemnek nem adok hangot, csak más módon teszem, mert Magyarország Alaptörvénye IX. cikk 1. bekezdése kimondja: ”Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához”.
 
Tisztelettel: 
Borsi Miklós
További híreink
A bántalmazott nép és a kritikát nem tűrő remény
Demokratának lenni, azt jelenti, hogy megengedjük magunknak és másoknak is azt, hogy kérdései, sőt kételyei legyenek – Perintfalvi Rita FB-jegyzete.
2024-04-21 10:22:49, Hírek, Fókuszban Bővebben
Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
A Magyarországi Református Egyház tíz tagja feljelenti Balog Zoltán püspököt a zsinati bíróságon – tudta meg az RTL Híradó Vargha Anikó egykori kántortól.
2024-04-18 17:49:43, Hírek, Fókuszban Bővebben
Magyar Péter a Varga Judit-interjúról
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar Péter a volt feleségével, a volt igazságügyi miniszter Varga ...
2024-03-28 21:01:25, Hírek, Fókuszban Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Egy őrbottyáni földtulajdonos több mint kétmilliárd forintos kártalanítást követel, miután tervei szerint term...
Bővebben >>